1 2 3 Wheel
Търси по превозно средство ТУК
1
2
3

ВИДОВЕ ГУМИ

Oie 7143143l3m85hwp

За да направим добър избор на гуми трябва да знаем какви точно гуми са подходящи за нашия автомобил, а затова трябва да можем да четем това което пише на самата гума.

За да знаем достатъчно трябва да започнем от самото начало или "сухата теория" така да се каже. Автомиблините гуми имат следното устройство (виж на следващата снимка):

  1. Вътрешна подложка - съвремения еквивалент на вътрешната гума;
  2. Корпус (каркас) - изграден е от финни влакна (текстилни, фибро или метални) и гума;
  3. Борд;
  4. Метален обръч на борда;
  5. Страничен борд;
  6. Стоманени корди и радиални пластове;
  7. Пояси;
  8. Протектор, канали, ламели.                               

По технология на производство гумите могат се различават принципно по няколко признака:

Много важен признак, при покупката на гуми е шарката на гумата тя бива три вида:

Друг вид класификация на гумите е по предназначение (виж на следващите снимки)

1. Лятна (шосейна) симетрична шарка без направление на посоката.
2. Лятна (шосейна) симетрична шарка с направление на посоката.
3. Лятна (шосейна) асиметрична шарка с направление на посоката.
4. Зимна симетрична шарка без направление на посоката.
5. Зимна симетрична шарка с направление на посоката.
6. Универсална (всесезонна) гума със симетрична шарка без направление на посоката.

 

Шосейни(летни) гуми – Предназначени за предвижване през лятото, когато температурите са по-високи и следователно пътната настилка е нагорещена. Те са съставени от по-твърди смеси, които да устояват на високата температура, която се получава при движението върху горещия асфалт - тогава лятната гума е максимално ефективна и еластична, осигурявайки оптимално сцепление с настилката.  Летните гуми имат и по-добри показатели при предвижването върху мокра настилка, тъй като разполагат с дълбоки канали с остри ръбове, които отвеждат по-добре водата. При лятната гума каналите са сведени до минимум за по-добър контакт с пътя. През зимните месеци, когато температурите са ниски, смесите на лятната гума губят своите качества и тя става твърда като пластмаса и загубва сцепление с пътя. От друга страна шарката на протектора на лятната гума е непригодена за зимни условия и особено при предвижване върху сняг. Наложително е с началото на зимата да смените своите летни гуми със зимни, за да си осигурите безопасно и сигурно придвижване в студените месеци.

Зимни гуми - При трайно застудяване с температури под 6 – 7 градуса, е време да поставите зимните гуми.  Зимната гума не е направена само за да бъде максимално ефективна на сняг или в планината. Тя е изградена от по-меки смеси, което я прави еластична дори и в най-студеното време, осигурявайки максимално сцепление със студената пътна настилка. Зимните гуми се различават и спрямо рисунъка на грайферите – те разполагат с многобройни ламели, „захапващи“ снега и осигуряващи твърд контакт с настилката. Докато карането с летни гуми през зимата може да бъде много опасно, то карането със зимни през лятото не е толкова рисково по отношение на безопасността. Това обаче далеч не е препоръчително – поради меката смес, от която са изградени зимните гуми, при каране върху горещия асфалт те се „разкашкват“ и за броени часове могат да загубят своите свойства и да станат абсолютно негодни за употреба. Освен това през лятото, зимните гуми имат по-дълъг спирачен път. Особено лошо става положението, когато настилката е сериозно наводнена и съществува опасност от аквапланинг – в тези условия зимните гуми отстъпват значително на летните си събратя, поради разликите в грайфера.

Всесезонни гуми – Съществува и компромисен вариант при избора на гуми наречен всесезонна гума. Този тип гуми по принцип страдат от недостатъци преди всичко през зимата и не се износват така чувствително през лятото. Като цяло всесезонните гуми имат посредствени възможности спрямо „специализираните“, предназначени за конкретни климатични условия. За климатичните условия в България, всесезонната гума не е удачен вариант.

Автомобилните гуми се различават и по вида на протектора, което има съществено значение при монтажа на гумата. По този признак гумите биват – симетрични, асиметрични и комбинирани.

Симетричните гуми се  монтират така, че посоката на въртене (“Rotation”), показана със стрелки върху страницата на гумата да съвпада с посоката на движение на автомобила (напред). Зимните гуми са най-често симетрични.

Асиметричните гуми трябва да се монтират с подходящата страна навътре, съответно навън спрямо борда на автомобила. В този случай, вътрешната страна на гумата се идентифицира с думите “Side Facing Inwards” (“страна гледаща навътре”) и “Side Facing Outwards” (“страна гледаща навън”).

Комбинираните гуми са едновременно симетрични и асиметрични. Тези гуми трябва да се монтират така, че посоката им на въртене, указана от стрелките на страницата, да бъде същата като посоката на движение на автомобила, а страниците да бъдат правилно ориентирани към вътрешната и външната страна на превозното средство.

Размерите на гумите са много и различни, заради качествата и целите заради които са произведени, поради това избора на правилния размер е много важен. На гумите винаги има изписан цифрово-буквен код указващ размера им, например: 175/70R 13 - 175 мм ширина, 70% от 175 мм - височина и R - радиална, 13 - цола (в цолове се измерват гумите и джантите). Възможна е замяна на препоръчания от производителя на автомибила размер гуми за вашия автомобил, но това се прави много внимателно и при спазване на препоръчителните размери за замяна или по специална формула D = 25,4d+2sh, където d - размера на гумата в цолове, s - широчината в милиметри и h - отношението на височината на профила към ширината й в проценти. За да не се получи някоя грешка горещо Ви препоръчваме при замяна на размера гуми за дадена марка автомобил да се ползва препоръчителния списък с размери които производителите на гуми  дават за модела, тъй като при неправилно подмяна може да се получат неприятни ефекти или още по-лошо произшествия на пътя. Например при неправилна подмяна на гуми и джанти може да се получи неправилно отчитане на километража, преразход на гориво, намаляване на управляемостта и устойчивостта на автомобила и др. Друг много важeн показател при избора на гуми е следния цифрово-буквен индекс например 79S, това е обобщен индекс които показва максималната тежест (в примера 437 кг.), която гумата може да издържи при определена скорост (в примера 180 км/ч), и по-точно цифрата е индекс на товароподемността, а буквата индекс на скоростта. Подробно описание на стойностите на товарните и скоростните индекси можете да видите в секцията ПОЛЕЗНО И ИНТЕРЕСНО.

Сайтът използва „бисквитки“ („кукита“), за да ти предостави възможно най-доброто потребителско изживяване. Прочети още
СЪГЛАСЕН СЪМ